583da664423d5.jpg

Pilates

Pilates je unikátní metoda cvičení, která současně posiluje a protahuje svaly celého těla. Je to jedna z nejzdravějších sportovních aktivit, která je doporučována i jako rehabilitační cvičení. Na Pilatově metodě je mimořádné to, že s každým dalším cvikem si posilujeme a stabilizujeme střed těla, který je tvořen pánevním dnem a svaly břicha a zad. Jednotlivé vrstvy tohoto svalstva se přitom procvičují a posilují zevnitř směrem ven. Navíc již před vlastním pohybem vědomě aktivujeme hluboko uložené vrstvy svalstva. Teprve potom nastává pohyb, který zapojuje kromě hluboko uložených svalů také povrchové vrstvy svalstva. Pouze „powerhouse“ (střed těla) posílený tímto způsobem dokáže vytvořit svalové předpoklady pro správné držení těla a ochrání nám záda před poraněním – přičemž hluboké svalstvo stabilizuje a povrchově umožňuje pohyb. Povrchové svaly, které bývají křečovitě napjaty, protože v rozporu se svou přirozenosti často přebírají i stabilizační roli, se mohou opět uvolnit. Bolesti v zádech se tak stanou pouhou nepříjemnou vzpomínkou.


Na této stránce se dále dozvíte:
kdo u nás Pilates předcvičuje
základní principy Pilates
přínosy Pilates


Anna Fridrichová

Instruktorka, Fitness Style Club

Zaměření, osvědčení:

• Pilates
• Zdravotní cvičení
• Fitbally
• Pilates s pomůckami

Poskytované služby:

• instruktor Pilates a zdravotního cvičení


Anna Fridrichová, pilates, Fitness Style Club

Štíhlé svaly

Dalším speciálním rysem Pilatovy metody je současné posilování a protahování svalů. Síla a pružnost zůstávají v rovnováze. A ta se projeví i navenek pevnými štíhlými svaly namísto impozantních mohutných povrchových svalů, jaké se formují například módním, mnohdy úmorným, ale jednostranně zaměřeným posilováním.

Celkové uvolnění

Při pravidelném cvičení Pilates se zlepší uvědomění si vlastního těla, protože ho do každého cviku musíme zapojit od hlavy až po paty. Tímto způsobem se poznáme (procítíme) až do nejmenšího detailu. Tělo i mysl během cvičení ideálně regenerují, takže je možné načerpat nové zásoby energie.

Technika pilates stojí na několika základních principech, jejich znalost a správné provedení je nutností pro úspěšné zvládnutí pilates.

Mezi základní principy pilates patří:

  • dýchání: slouží k okysličení krve, k relaxaci svalů a odstranění napětí. Pilates využívá hlubokého dechu do dolní části hrudního koše. Nádech je nosem, výdech ústy.
  • postavení pánve + aktivace středu „core“: technika pilates používá dvě postavení pánve. Neutrální postavení a tzv. „imprint“ neboli otisk. Obě postavení využívají sílu středu těla „core“.
  • postavení hrudního koše: je zde přímá spojitost s aktivací břišních svalů. Správné postavení hrudního koše je u pilates tzv. zavřené.
  • stabilizace lopatky: zajišťuje udržení ramen v neutrálním postavení, které je ideální pro práci páteře a tvorbu jednotlivých cviků. Součastně zamezuje tvorbě tzv. kulatých zad. Správná stabilizace lopatek je směrem k páteři a směrem dolů k pánvi.
  • postavení hlavy a krční páteře: jedná se o velice citlivou oblast, která bývá nejvíce zatěžována. Pilates se snaží minimalizovat tlak a napětí v oblasti krku. Krční páteř tak musíme udržovat v neutrálním postavení a v linii s hrudní páteří v základních pohybech páteře.

Přínosy Pilates

  • výrazně zvyšuje ohebnost a flexibilitu
  • zesílí a vytvaruje svaly, především svaly břicha, zad, paží, stehen bez mohutného nárůstu svalové hmoty, svaly jsou dlouhé, štíhlé a hlavně silné
  • uvolní, zesílí a zlepší funkčnost kloubů, zejména kyčelních, ramenních a kolenních
  • zlepšuje držení těla a odbourává bolesti zad s tím spojené
  • vyrovnává svalové dysbalance = nerovnosti
  • zlepšuje koncentraci, koordinaci a rovnováhu
  • naučí lépe využívat dýchání, zvyšuje kapacitu plic
  • díky posilování svalů pánevního dna působí na prevenci inkontinence a pomáhá při početí
  • je to vhodná pohybová aktivita při osteoporóze
  • pomáhá odbourávat stres
  • učí ovládat vlastní tělo v pohybu
Rychlý kontakt
youtube